Kolej: metody przemysłowe
ALTEN posiada zespoły inżynierów specjalizujących się w metodach przemysłowych. Dział metod wkracza do działania tuż po zakończeniu prac inżynieryjnych i umożliwia zastosowanie rozwiązań opracowanych na etapie studiów inżynieryjnych w produkcji.
Jest odpowiedzialny za wdrażanie wyników badań inżynieryjnych na liniach produkcyjnych, wprowadzanie modyfikacji wynikających z wymagań klientów, a także za schematy montażowe i instrukcje montażu.
„Generalnie mówiąc,” wyjaśnia Quentin Delangre, Project Leader w ALTEN we Francji, „nasz dział metod znajduje się pomiędzy biurem projektowym a produkcją. Jesteśmy ogniwem łączącym to, co dział inżynierii i projektowania planuje zbudować – czy to pociąg regionalny, podmiejski, czy metro – z zespołami, które faktycznie produkują lub montują pociągi.”
„Określają oni, czy to, co zaplanował dział inżynierii, jest wykonalne w produkcji, i są również odpowiedzialni za zdefiniowanie, jak to zrobić,” wyjaśnia Benjamin Le Fablec, Project Manager we Francji. „Wewnątrz organizacji to produkcja jest ‘klientem’ działu metod, a metody są ‘klientami’ inżynierii. Inżynieria dostarcza produkt, czyli projekt pociągu. Dział metod opracowuje proces. A produkcja realizuje ten plan.”
Zespół Quentina jest także zaangażowany w prace inżynieryjne związane z instalacją elementów wewnętrznych pojazdów, takich jak siedzenia, sufity, schody, instalacje elektryczne itp. Dzieje się to na początku fazy konstrukcyjnej, a ich zadaniem jest upewnienie się, że dokumentacja instalacyjna jest jasna, a następnie monitorowanie zgodności z wytycznymi.
W miarę upływu czasu następuje również przepływ informacji zwrotnych z terenu dotyczących rentowności, jakości itp. Te informacje wracają do biura projektowego poprzez dział metod, aby określić, czy problem jest anomalią, jakie poprawki są potrzebne i jak je wprowadzić.
Wiele wariantów
W przeciwieństwie do przemysłu motoryzacyjnego, który opiera się na dużych seriach z dobrze zdefiniowanymi wariantami i opcjami, przemysł kolejowy projektuje pociągi, które uwzględniają wymagania klientów w standardowych produktach.
Seria pociągów regionalnych przeznaczonych dla danego regionu może wymagać licznych modyfikacji w zależności od klienta i planowanego zastosowania. Oznacza to, że nawet po rozpoczęciu produkcji pojawiają się zmiany, które należy monitorować i wdrażać. Modyfikacje te dotyczą różnych opcji i konfiguracji dostępnych w szerokiej gamie pociągów regionalnych. Jako ogniwo łączące jednostkę produkcyjną z biurem projektowym, dział metod musi brać pod uwagę i integrować wszystkie te ograniczenia i złożoności.
„Dla przykładu,” mówi Quentin, „pociągi regionalne we Francji występują w różnych konfiguracjach wnętrz – jedna z większą liczbą miejsc siedzących, a druga z mniejszą liczbą miejsc, aby zapewnić więcej przestrzeni dla stojących pasażerów. W przypadku metra może być jeszcze więcej wariantów – większa różnorodność. To niemal ‘szycie na miarę’ dla każdego klienta,” podkreśla Quentin.
Właściwe umiejętności
Aby zapewnić swoim inżynierom niezbędne umiejętności, ALTEN uruchomił szkołę szkoleniową w zakresie technologii kolejowych. Pomaga to inżynierom z innych branż, takich jak motoryzacja, szybko nadrobić braki. Specjaliści z doświadczeniem kolejowym mogą być również zainteresowani zmianą specjalizacji, na przykład przejściem z inżynierii do metod produkcyjnych.
Ponieważ projekty często mają wymiar międzynarodowy, ALTEN opiera się również na swoich wielonarodowych zespołach w całej Grupie oraz na swoich centrach dostaw nearshore i offshore, takich jak Maroko. Wiele osób tam pracujących dołączyło do ALTEN bez wcześniejszego doświadczenia w branży kolejowej. ALTEN najpierw szkoli ich w ogólnych zagadnieniach dotyczących kolei, a następnie w zakresie konkretnych produktów.
„Dajemy im zarówno kontekst, jak i treść,” mówi Benjamin. „Tego uczysz się w praktyce. Tak naprawdę prosimy naszych inżynierów, aby zgłębiali tematy, które wykraczają poza ich obecne obowiązki i funkcje,” dodaje. „Zaletą jest to, że inżynierowie mają ogólną kulturę przemysłową, która pozwala im na dostosowanie się – dla inżyniera to absolutna konieczność.”