Kolej przyszłości

Koleje są najbardziej ekologicznym środkiem transportu. W miarę jak miasta na całym świecie modernizują swoje floty regionalne i miejskie, inżynieria systemów kolejowych staje się coraz bardziej dynamiczną dziedziną innowacji. ALTEN zajmuje się opracowywaniem nowego wyposażenia, odnową istniejącego, rozbudową linii oraz tworzeniem nowych połączeń.

Inżynieria systemów kolejowych ALTEN obejmuje cały system – od projektowania po eksploatację. Projektowanie dotyczy wszystkich elementów wnętrza pociągu, takich jak przegrody, siedzenia, podłogi, kabiny maszynisty oraz stoły. Eksploatacja z kolei skupia się na systemach funkcjonalnych, takich jak systemy sterowania, drzwi, klimatyzacja, hamulce itd. Metro produkowane we Francji jest wykorzystywane nie tylko w miastach na terenie kraju, ale również w innych dużych metropoliach na świecie.

„Rozwijamy naszą działalność” – mówi Benjamin Le Fablec, Project Manager ALTEN we Francji. „Pomagamy w modernizacji paryskiego metra i linii RER, a jednocześnie przekształcamy nasze działania, uwzględniając komponenty offshorowe.”

Klucz do sukcesu

Kluczem do sukcesu ALTEN są wysoko wykwalifikowani specjaliści. Choć ALTEN projektuje systemy składające się na pociąg, części często są zlecane zewnętrznym dostawcom. Inżynierowie ALTEN pełnią rolę integratorów systemów, zarządzając rozwojem kupowanych komponentów i tworząc kluczowe ogniwo między dostawcą a innymi interesariuszami. Aby to osiągnąć, inżynierowie muszą mieć solidne zaplecze techniczne oraz umiejętności komunikacyjne, a także dobrze znać wymagania klienta oraz obowiązujące normy i standardy.

„Muszą być jak najbardziej elastyczni” – mówi Maxime Lefort, Senior Project Leader ALTEN we Francji. „Potrafią realizować plany działań, współpracować z dostawcami, zapewniać wyniki, wydawać instrukcje – robią wszystko, co jest potrzebne. Są wyspecjalizowani, ale jednocześnie rozumieją potrzeby klientów i towarzyszą im przez cały proces.”

Myśląc o przyszłości

Wiele pociągów musi zostać dostosowanych lub zmodernizowanych, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom w zakresie komfortu i funkcjonalności, a także spełnić nowe wymogi techniczne. Na przykład niektóre linie metra, dostarczane z kabiną maszynisty, mogą w przyszłości zostać przekształcone w systemy w pełni automatyczne. W kontekście inżynierii oznacza to konieczność przewidywania przyszłych potrzeb.

Zakup pociągu stanowi średnio około 30% całkowitego kosztu jego 20-letniego cyklu życia; pozostałe 70% to koszty związane z utrzymaniem, eksploatacją, modernizacją i demontażem. Z tego powodu czasem bardziej opłaca się zakup nowego taboru niż odnawianie starzejącego się wyposażenia. Nowe generacje pociągów są bardziej wydajne, zużywają mniej energii i są bardziej niezawodne, co ma wpływ na koszty operacyjne i obniża końcowe koszty dla klientów w dłuższej perspektywie.

„Ten ekologiczny aspekt definiuje misję naszych inżynierów” – podkreśla Maxime. „Są zanurzeni w technologiach, które ewoluują, aby odpowiedzieć na wyzwania środowiskowe.” Implikuje to wiele aspektów projektowych. „Szukamy materiałów, które są mniej szkodliwe dla środowiska, eliminując coraz więcej kontrowersyjnych substancji. Ale nie jest to zawsze łatwe. Chcemy, aby pociągi były lżejsze, by zużywały mniej energii, ale kwestie bezpieczeństwa – takie jak ognioodporność – mogą wymagać zastosowania materiałów izolacyjnych, które wpływają na masę.”

Komfort na pokładzie

Znaczna część innowacji w projektowaniu pociągów dotyczy poprawy komfortu pasażerów: kwestie kolorów, oświetlenia, przestrzeni i układu wnętrza; porty USB do ładowania telefonów i komputerów; stoły, siedzenia, miejsca na rowery.

„To są rzeczy, które widzimy” – mówi Maxime. „Ale są też takie, których nie widzimy. Na przykład przepływ pasażerów wewnątrz pociągu, sposób, w jaki siedzimy, przestrzeń wokół nas, system ogrzewania lub klimatyzacja. Często to, czego nie widać, robi największą różnicę.”

Częścią wyzwania jest zapewnienie, że osoby z niepełnosprawnościami lub problemami z poruszaniem się mogą swobodnie się przemieszczać. Różne materiały mogą być stosowane w celu zapewnienia kontrastów dotykowych. Przyciski alarmowe zwiększają poczucie bezpieczeństwa. „Pracujemy nad wieloma rozwiązaniami – na przykład tworzymy lepsze i liczniejsze przestrzenie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich” – podsumowuje Maxime.

Wyzwania związane z otwieraniem rynku

Systemy kolejowe będą stawać się coraz bardziej złożone w miarę otwierania się rynku na prywatnych inwestorów i prywatyzacji operacji kolei państwowych. Producenci będą musieli współpracować z większą liczbą różnych podmiotów, jak to już ma miejsce w wielu krajach europejskich. „Musimy być w stanie projektować pociągi, które można szybko dostosować do różnych operatorów” – mówi Maxime. „Kluczową kwestią jest modułowość, aby zapewnić korzyści skali w produkcji i projektowaniu.”

Wyzwaniem jest również interoperacyjność na międzynarodowych liniach dużych prędkości. Operatorzy w różnych krajach, nawet w Unii Europejskiej, mogą nie stosować tych samych norm czy nawet napięć zasilania. Dodatkowo, kiedy na tej samej linii działa kilku operatorów, ich systemy informacyjne muszą być w stanie ze sobą komunikować się w kwestiach kontroli ruchu, harmonogramów oraz wielu innych aspektów operacyjnych i bezpieczeństwa.

„Złożoność rośnie, gdy techniczna natura samych pociągów jest postrzegana w kontekście środowiska, w którym działają” – podsumowuje Benjamin. „Naszym zadaniem jest sprostać tym wyzwaniom. Dostarczamy rozwiązania.”