Defence, Security & Naval
Identyfikuj. Chroń. Wykrywaj. Reaguj.
Masz pytanie?
Chcesz do nas dołączyć?
Przemysł obronny, bezpieczeństwa i morski odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa, ochrony i stabilności narodów całego świata.
Branże te obejmują szeroki zakres działań, technologii i organizacji zajmujących się utrzymaniem krajowych zdolności obronnych i ochroną wód terytorialnych.
Branże te często ściśle współpracują z rządami i agencjami obrony, aby zapewnić gotowość, zwiększyć możliwości i dostosować się do zmieniających się wyzwań związanych z bezpieczeństwem w stale zmieniającym się krajobrazie geopolitycznym.
Niepewny kontekst geopolityczny
Obecnie globalny kontekst geopolityczny budzi niepokój. Po dwóch dekadach walki z terroryzmem, siły zbrojne przygotowują się do powrotu międzypaństwowych „konfliktów o wysokiej intensywności”. Korzystając z bezprecedensowych działań budżetowych, przemysł obronny musi przyspieszyć tworzenie programów związanych ze sprzętem bojowym, morskim, kosmicznym, cybernetycznym, dostosowanych do tego nowego kontekstu. Jednocześnie sektor musi nabyć nowe umiejętności w zakresie danych czy robotyzacji, aby być gotowym na przełomy technologiczne.
Od przestrzeni powietrznej do przestrzeni cyfrowej — nowe wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego
Zakłócenie ruchu lotniczego i krajowe lockdowny ograniczyły działania związane z bezpieczeństwem wewnętrznym w większości krajów. Niemniej jednak, coraz szybsze przechodzenie na tryb pracy zdalnej naraziło wiele organizacji na cyberataki. Giganci sektora pozycjonują się obecnie w kluczowych obszarach bezpieczeństwa w przestrzeni cyfrowej, wśród których najważniejszymi są chmury obliczeniowe i tożsamość cyfrowa. Inwestycjom tym towarzyszą liczne inicjatywy mające na celu przezwyciężenie braków umiejętności w zakresie technologii informacyjnej i cyberbezpieczeństwa: partnerstwa z firmami programistycznymi, dedykowane programy szkoleniowe.
ALTEN, Twój partner w projektach związanych z obronnością i bezpieczeństwem
Grupa ALTEN wspiera cyfrową transformację swoich klientów, pracując nad obszarem informacji technologicznej. ALTEN zajmuje się inżynierią obronną w zakresie rozwoju samolotów, pojazdów bojowych i zaawansowanych systemów wbudowanych. ALTEN uczestniczy również w projektowaniu statków i okrętów podwodnych w ramach swojej wiedzy specjalistycznej w zakresie systemów obrony morskiej. ALTEN wspiera zarówno swoich klientów, jak i rządy w zakresie zabezpieczania danych osobowych, rozwiązań biometrycznych i łączności.
ALTEN w branży obronnej, morskiej i bezpieczeństwa
200 M€
obrót w 2023 roku
+2,900
inżynierów na świecie
20+
krajów
Jakie są trendy rynkowe w branży obronnej, morskiej i bezpieczeństwa?
Niezależnie od tego, czy służą do celów szpiegowskich, transportowych czy bojowych, drony i mnogość oferowanych przez nie zastosowań przeżywają rozkwit. Obecnie drony są w pełni zintegrowane z operacjami wojskowymi i wywiadowczymi. Najnowsze osiągnięcia technologiczne umożliwiają im działanie w misjach takich jak walka powietrzna, minowanie obszarów morskich, wywiad strategiczny i ewakuacja wojsk lądowych.
Rynek wojskowych bezzałogowych statków powietrznych szacuje się na 28 miliardów dolarów przeznaczonych na badania i rozwój oraz 84 miliardy dolarów na zakup sprzętu w ciągu następnej dekady. Według IHS Jane’s, w ciągu najbliższych 10 lat w służbie wojskowej znajdzie się ponad 80 000 wojskowych dronów.
Wyzwania:
- Utrzymywanie się w czołówce innowacji na wysoce konkurencyjnym rynku (> 20 krajów produkujących)
- Zapewnienie kontroli i bezpieczeństwa dronów, które są coraz bardziej autonomiczne
- Identyfikacja nowych zastosowań
Globalna sytuacja geopolityczna sprzyja wzrostowi liczby kontraktów eksportowych, którym często towarzyszą kompensaty z krajami będącymi odbiorcami. Przemysłowcy dążą do wzmocnienia transnarodowych synergii mających na celu połączenia wysiłków badawczo-rozwojowych na rzecz opracowywania coraz bardziej zaawansowanych systemów uzbrojenia.
Europejscy producenci współpracują nad rozwojem operacyjnym dwóch strategicznych projektów z perspektywą 2030–2040 roku: europejskiego czołgu bojowego (EMBT) i europejskiego myśliwca (FCAS) przyszłości.
Wyzwania:
- Wspieranie transferów przemysłowych w kraju-odbiorcy
- Zachowanie elastyczności w międzynarodowych przedsięwzięciach
- Zapewnienie wsparcia w całym cyklu życia produktu (modyfikacje, wsparcie logistyczne, utrzymanie w stanie operacyjnym)
Zarówno w transporcie morskim, jak i marynarce wojskowej, sektor przemysłu stoczniowego wzmacnia rozwój innowacyjnych rozwiązań (np. sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo) oraz cyfrowych rozwiązań produkcyjnych (np. Przemysł 4.0, rzeczywistość rozszerzona). Czas wprowadzenia statku na rynek (projektowanie i budowa) zostanie znacznie skrócony. Statki przyszłości będą bardziej połączone i znacznie bardziej zautomatyzowane, oferując jednocześnie większe możliwości operacyjne. Będzie on miał również lepszy wskaźnik dostępności dzięki konserwacji zapobiegawczej, wydrukowi 3D części zamiennych na pokładzie i szybszym operacjom modernizacyjnym. Okręty wojskowe zaoferują lepsze możliwości samoobronne i strzelania na duże odległości dzięki czujnikom i uzbrojeniu nowej generacji.
Wyzwania:
- Integracja Przemysłu 4.0 w celu znalezienia nowego sposobu organizacji środków produkcyjnych (współpracująca platforma programowa zarządzania cyklem życia produktu, automatyzacja, interfejs monitorowania, rzeczywistość rozszerzona/wirtualna)
- Doskonalenie umiejętności cyfrowe (Big Data, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, sieć IoT)
- Eksperymentowanie z przełomowymi rozwiązaniami i nowymi usługami (np. autonomiczny statek, broń o ukierunkowanej energii)
Transformacja cyfrowa, łączność obiektów i powiązanych z nimi usług, wykładniczy wzrost ilości danych oraz zarządzanie przepływem i przechowywaniem sprawiają, że cyberbezpieczeństwo stanowi poważne wyzwanie. Państwa, firmy i organizacje oraz infrastruktury (transportowa, energetyczna, bankowa, komunikacyjna) są narażone na cyberataki. Branża obronna i bezpieczeństwa poważnie podchodzi do tych wyzwań i intensywnie inwestuje w specjalistyczną wiedzę w tym zakresie.
Wielkość cywilnego i wojskowego rynku cyberbezpieczeństwa wzrosła z 3,5 miliarda dolarów rocznie w 2004 roku do 170 miliardów dolarów w 2023 roku. Oczekuje się, że w 2030 r. wartość ta wzrośnie do 420 miliardów dolarów.
Wyzwania:
- Zabezpieczanie sieci i danych
- Rekrutacja i szkolenie w zakresie cyberbezpieczeństwa
- Zgodność z wymogami regulacyjnymi
Rozwój technologii biometrycznych (rozpoznawanie twarzy, tęczówki oka, odcisków palców, głosu) daje nam dziś wiele możliwości wykorzystania naszej tożsamości w różnych kontekstach. Niezależnie od tego, czy chodzi o bankowość, transport, opiekę medyczną czy korzystanie ze smartfona, identyfikacja musi być niezawodna, bezpieczna i osobista.
Rynek biometryczny został oszacowany na 30 miliardów dolarów w 2022 r. Oczekuje się, że w 2029 r. osiągnie on wartość 77 miliardów dolarów.
Wyzwania:
- Poprawa niezawodności różnych technologii biometrycznych
- Pogodzenie bezpieczeństwa i wygody użytkowania
- Zabezpieczanie gromadzonych danych
WartośĆ dodana oferty ALTEN
obszary specjalizacji ALTEN
Obrona lądowa
Obrona powietrzna
Obrona morska
Bezpieczeństwo cyfrowe
Historie naszych sukcesów
Wraz z rosnącą cyfryzacją platform bojowych w celu zapewnienia lepszych możliwości prowadzenia wojny sieciocentrycznej, operatorzy potrzebują również lepszego interfejsu człowiek-maszyna (HMI), aby poradzić sobie z rosnącą ilością informacji.
ALTEN oferuje swoje doświadczenie w projektowaniu interfejsów HMI i tworzeniu oprogramowania wbudowanego dla wielu dostawców sprzętu elektronicznego dla sektora obronnego w zakresie różnych produktów, takich jak: tablety taktyczne dla piechoty, sprzęt optoelektroniczny, komunikacja satelitarna, bezzałogowe statki powietrzne.
Wysokie koszty utrzymania i niski wskaźnik dostępności pojazdów opancerzonych zaprojektowanych w okresie zimnej wojny zmuszają siły lądowe do odnowienia swojej floty. Cel: większa wszechstronność, zdolność prognozowania i kontrola kosztów eksploatacji.
Aby sprostać tym wyzwaniom, inżynierowie ALTEN uczestniczą we francuskich programach platform zbrojeniowych nowej generacji w zakresie inżynierii mechanicznej (architektura pojazdów) i testowania pojazdów.
Aby chronić 10 milionów kilometrów kwadratowych europejskiej przestrzeni powietrznej przed szeregiem zagrożeń, NATO potrzebuje skoordynowanego systemu obrony powietrznej państw członkowskich.
ALTEN, dzięki swojej zdolności do zarządzania międzynarodowymi projektami inżynieryjnymi, wspiera międzynarodową spółkę specjalizującą się w systemach C4ISR we wdrażaniu jej rozwiązań w różnych krajach europejskich. Nasi inżynierowie gwarantują wysoki poziom zintegrowania i zarządzania systemem oraz wsparcie techniczne.
Przechodząc do zoptymalizowanego modelu finansowego, siły zbrojne zwiększają skalę outsourcingu usług wojskowych poza polem bitwy.
ALTEN zyskał zaufanie globalnego pioniera w dziedzinie rozwiązań obronnych, powierzając nam bardzo wymagający program szkoleń wojskowych. Aby odnieść sukces, ALTEN wdrożył w pełni zintegrowane komputerowe rozwiązanie szkoleniowe, począwszy od osobistych szkoleniowców po platformy e-learningowe zarówno dla załogi naziemnej (personelu inżynieryjnego i konserwacyjnego), jak i załogi lotniczej (pilotów i operatorów systemów).
Dzięki szerokiemu wykorzystaniu protokołów internetowych (IP) w bankowości, opiece zdrowotnej, rozrywce, a nawet inteligentnych systemach energetycznych i transportowych, luki w cyberbezpieczeństwie i funkcje stały się priorytetem dla naszych klientów.
ALTEN, wraz ze swoją spółką JV ALTEN SIR GSS, wspiera różnych klientów (rządowe agencje bezpieczeństwa, banki, przemysł) w audytach podatności SCADA, usługach konsultingowych zgodnych z ISO27001, wdrażaniu SOC, kontroli dostępu, szyfrowaniu danych czy w testach penetracyjnych.
klienci ALTEN GROUP
Przemysł obronny i morski
Airbus Group, Leonardo, Dassault Aviation, Naval Group, Saab, Nexter, General Dynamics, Safran Group, Thales Group, MBDA, Honeywell, Rheinmetall
Bezpieczeństwo
Airbus D&S, Safran Group, Thales DIS, IDEMIA, Orange Groupe