Technologia jest kobietą!


We wtorek, 20 maja, ALTEN Polska miało przyjemność być gospodarzem wyjątkowego wydarzenia, które odbyło się w Gdańsku, na 34. piętrze biurowca Olivia Star. Druga edycja konferencji „Technology? IT’s a girl!” – bo o niej mowa – zgromadziła liderki biznesu technologicznego, ekspertki z branży IT, przedstawicielki środowisk akademickich, a przede wszystkim – inspirujące kobiety.
Celem wydarzenia było stworzenie platformy do wymiany idei, dyskusji o najnowszych trendach technologicznych, wzajemnego wsparcia i inspiracji. Chociaż temat różnorodności stał się obecnie istotny dla wielu organizacji, kobiety w branży technologicznej nadal stanowią jedynie 28% zatrudnionych (źródło: Boston Consulting Group, 2023), zaś tylko 17% zajmuje wysokie stanowiska kierownicze i zasiada w zarządach spółek (źródło: McKinsey, 2022). Zwiększenie obecności kobiet w świecie technologii wydaje się dziś warunkiem koniecznym, by przyszłość tej dziedziny była inkluzywna, kompletna i adekwatna do realiów współczesnego świata.
O tym, jak przeszłość staje się kodem przyszłości
Konferencję otworzyło wystąpienie Managing Director w ALTEN Polska, Ewy Gumuli, która odwołała się do swojej rodzinnej historii – opowieści o dwóch silnych kobietach, które mimo różnic klasowych dzieliły tę samą determinację, aby wywalczyć sobie należne miejsce w zdominowanym przez patriarchalne struktury świecie. Opowiadała o swoich babciach, Stanisławie i Marii – tej niepiśmiennej, której upór sprawił, że kolejne pokolenie rodziny mogło uzyskać wyższe wykształcenie, oraz profesorce botaniki Instytutu PAN, zdobywającej uznanie w czasach, kiedy kobiety na wyższych uczelniach mogły być co najwyżej asystentkami lub żonami profesorów. „To dzięki ich sile stoję dziś tutaj przed Wami” – dodała Ewa.
Zwróciła również uwagę, że to właśnie wsparcie, którego kobiety udzielają sobie nawzajem, jest kluczem do sukcesu w branży technologicznej, a empatyczne podejście do drugiego człowieka pozwala prowadzić biznes w sposób etyczny i zrównoważony.


Kod i kontekst
Kolejną prelekcję przygotowała Wirginia Przepióra (Traded Risk Senior Analyst w ALTEN Polska), która przybliżyła kulisy pracy analityczki ryzyka w sektorze finansowym. W dzisiejszym niespokojnym świecie wiele z kryzysów trudno przewidzieć, a fluktuacje na rynkach finansowych stały się nową codziennością. Aby sprostać tym wyzwaniom, analitycy zaczynają korzystać z narzędzi programistycznych, tworząc wyspecjalizowane algorytmy, które pozwalają lepiej przewidzieć skomplikowane scenariusze.
Wirginia podzieliła się również swoją pasją – akrobatyką powietrzną – zwracając uwagę, że wokół tych sportów tworzą się wspierające mikrowspólnoty pasjonatek, które mogą być wzorem do naśladowania także w pozasportowych kręgach.
Technologia efektywności w kobiecym wydaniu
Następnie wysłuchaliśmy prezentacji Agnieszki Grubczak (Business Project Manager w Nordea) na temat Lean Methodology oraz tego, jak można ją przenieść do codziennego życia. „Kwintesencją metodologii Lean jest uszczuplenie i uproszczenie procesów, zadań oraz czynności w ramach organizacji poprzez redukcję ich zbędnych elementów” – wyjaśniła Agnieszka, przybliżając nam narzędzia 5S, PDCA oraz 7 STRAT. Co istotne, metoda ta zakłada ciągłe doskonalenie i optymalizację procesu, co z łatwością można przełożyć na takie sfery jak treningi sportowe, organizacja przestrzeni czy zarządzanie sobą w czasie.


Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość, solidność
Po krótkiej przerwie przyszedł czas na wystąpienie Aurelii Kurczyńskiej (Software Tester w ALTEN Polska), która przybliżyła zagadnienie dostępności cyfrowej. Zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi, coraz więcej podmiotów oferujących usługi cyfrowe jest zobowiązanych do zapewnienia ich dostępności dla użytkowników z niepełnosprawnościami, w zgodzie z wytycznymi WCAG.
„To zestaw zaleceń, które pomagają tworzyć strony i aplikacje dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami – wzrokowymi, słuchowymi, ruchowymi czy poznawczymi. Ich wdrożenie poprawia nie tylko dostępność, ale też wygodę korzystania z treści dla wszystkich użytkowników – na komputerach i urządzeniach mobilnych” – zapewniła Aurelia. Podkreśliła również, jak istotne jest zaangażowanie osób z niepełnosprawnościami w proces projektowania usług: „To na sukcesie użytkowników końcowych opiera się sukces Twojej organizacji, a nie na odwrót”.
It’s not a bug. It’s a feature.
Część pierwszą konferencji zamknęła Iwona Polak (Senior Penetration Test Specialist w ALTEN Polska), która zwróciła uwagę, jak istotną rolę pełni komunikacja w zawodzie pentesterki. Jako etyczna hakerka, Iwona podejmuje się detektywistycznej pracy, poszukując błędów w działaniu stron czy aplikacji, które czynią je podatnymi na ataki. Niestety, błędy nie zawsze są mile widziane, a klient niekoniecznie zdaje sobie sprawę z ich wagi, dlatego empatyczna i rzeczowa rozmowa, wyjaśniająca potencjał ryzyka oraz rekomendacje odnośnie do usprawnień, jest tak istotna. „Staram się być cierpliwa i w sposób jak najbardziej zrozumiały opisać w raporcie wszystkie podatności i przedstawić kroki naprawcze, które należy podjąć” – przyznała Iwona.

W punkcie kulminacyjnym na scenie pojawiło się aż pięć kobiet – uczestniczek panelu dyskusyjnego „AI vs. Człowiek: kto kogo kształtuje?”: Tatiana Rudac (Nordea), Alicja Wilczyńska (ALTEN Polska), Aleksandra Krupa (INTEL), Madina Turava (HSBC), wraz z prowadzącą, Katarzyną Wiśniewską (HSBC).

Czym jest AI i czy mamy się czego bać?
Podczas panelu uczestniczki zgodnie podkreślały, że sztuczna inteligencja jest dziś nieodłącznym elementem pracy wielu specjalistów, szczególnie w branży technologicznej.
„U nas w firmie deweloperzy wspierają się AI podczas pisania kodu, niemniej korzystając z takich narzędzi, należy pamiętać o tym, aby nie przekazywać jej poufnych informacji” – przyznała Aleksandra. Dodała również: „W Intelu mamy już narzędzia wewnętrzne, których możemy bezpiecznie używać w sposób lokalny”.
Zastanawiano się także, czym w istocie jest inteligencja i jakie są jej granice w kontekście rozwoju AI. „Czego AI nam nie zastąpi? Zaznaczmy, że inteligencja jest wynikiem świadomości, a tej AI nie posiada” – zauważyła Madina. „Nasza inteligencja biologiczna jest fascynująca. AI potrafi dość dobrze imitować emocje, a także je wywoływać, ale nie potrafi ich odczuwać.”
Tatiana uzupełniła: „Warto zaznaczyć, że na ten moment nie potrafimy jednoznacznie zdefiniować, czym jest inteligencja ludzka. Istnieją też różne rodzaje inteligencji. Nie wszystkie z nich AI jest w stanie naśladować”.
Zagrożenia związane z AI
Obok entuzjazmu nie zabrakło głosów ostrzegawczych. Panelistki zwracały uwagę na potencjalne zagrożenia związane z technologią. „Sztuczna inteligencja trochę nas rozleniwia. Pamiętajmy, że AI zdarza się halucynować i podawać nieprawdziwe informacje. Dzięki temu jest kreatywna, ale weryfikujmy odpowiedzi, które dostajemy” – podkreśliła Alicja.
Tatiana poruszyła również istotny aspekt ekologiczny: „Serwery, na których działa AI, potrzebują ogromnych ilości wody do chłodzenia, nie mówiąc już o energii koniecznej do ich działania”.
Katarzyna zwróciła uwagę na zagadnienie prywatności: „Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji zbierają na nasz temat ogromne ilości danych. Czy chcemy tego, czy nie – jesteśmy trochę obserwowani. To skłania do refleksji nad tym, jak zachowujemy się w sieci”.


Kompetencje przyszłości
Dyskusja zeszła również na temat umiejętności, które będą kluczowe w nadchodzących latach. „Na początek dobrze jest przetestować jak najwięcej narzędzi, porównać odpowiedzi. Nauczyć się rozmawiać z chatem” – zauważyła Alicja. „Kolejnym krokiem jest tworzenie agentów”.
Tatiana dodała: „To bardzo użyteczne narzędzie, które możecie wykorzystać jako osobistego asystenta. Nie potrzeba do tego żadnej wiedzy deweloperskiej – jesteście w stanie sami stworzyć takiego agenta w kilka do kilkunastu godzin”.

Madina zaznaczyła, że rozwój zawodów przyszłości będzie przebiegał dwutorowo. „To będą oczywiście zawody związane z technologią – takie jak tworzenie agentów, prompt engineering. Będą się również rozwijać zawody związane z cyberbezpieczeństwem, ochroną danych, ale także z etyką i regulacjami. Duży potencjał dla wykorzystania AI widzę również w branży Med-Tech. Drugi kierunek będzie się skupiał na człowieku i jego potrzebach, włączając w to narzędzia i rozwiązania wspierające rozwój duchowy”.
Tatiana wskazała na rosnącą potrzebę posiadania danych wysokiej jakości, które umożliwią dalszy rozwój AI. Aleksandra podkreśliła z kolei znaczenie zaplecza technicznego: „Będzie się również rozwijać hardware oraz infrastruktura konieczna do użytkowania narzędzi AI”. Dodała też, że „coraz istotniejsze będą kompetencje miękkie – skillset techniczny nie będzie już aż tak istotny”.
Panel zakończyła refleksja Madiny: „Najważniejszą cechą będzie umiejętność bycia człowiekiem”.
Podsumowanie
Konferencja „Technology? IT’s a girl!” zorganizowana przez ALTEN Polska w Gdańsku była inspirującym spotkaniem kobiet działających w branży technologicznej. Wydarzenie podkreśliło rolę różnorodności, wsparcia i empatii w środowisku IT, a także potrzebę tworzenia przestrzeni sprzyjających kobiecej obecności i rozwojowi zawodowemu. Prelegentki poruszyły tematy od osobistych historii, przez praktyczne zastosowanie metodyk Lean, dostępność cyfrową, aż po etyczne aspekty cyberbezpieczeństwa i wpływ AI na rynek pracy. Panel dyskusyjny zamykający wydarzenie ukazał zarówno potencjał, jak i wyzwania związane z rozwojem sztucznej inteligencji, jednocześnie akcentując znaczenie kompetencji miękkich i ludzkiego podejścia w przyszłości technologii. Konferencja potwierdziła, że kobiety nie tylko tworzą kod, ale i budują przyszłość branży.






