IDS/IPS w automotive: jak systemy wykrywania i zapobiegania intruzom chronią komunikację pojazdów?

W trzeciej odsłonie mojego cyklu artykułów na temat cyberbezpieczeństwa w motoryzacji chciałem przybliżyć czytelnikowi dedykowane kontrolki oraz technologie istniejące poza samą segmentacją sieci. Dziś skupię się na rozwiązaniach IDS/IPS, stosowanych w środowiskach, w których funkcjonuje stos sieciowy. Warto nadmienić, że takie systemy są standaryzowane w ramach AUTOSAR Classic (od AUTOSAR 20/11). Standard AUTOSAR zostanie jednak szczegółowo omówiony w osobnym cyklu artykułów.

O rozwiązaniach, które wspierają bezpieczeństwo cybernetyczne w automotive, pisze nasz ekspert Krzysztof Labuda, Certified Ethical Hacker.

Czym są systemy IDS/IPS w motoryzacji?

Rozwiązania IDS/IPS zabezpieczają komunikację samochodową w kompleksowy sposób. Mogą być kluczowym elementem systemów cyberbezpieczeństwa, w których dane przesyłane są do Security Operation Center (SOC). Tam, przy wsparciu narzędzi monitoringu i analizy statystycznej, analitycy cyberbezpieczeństwa monitorują ruch sieciowy i dbają o bezpieczeństwo ekosystemu.

Aby system IDS/IPS funkcjonował prawidłowo, jego projektowanie musi odbywać się przy współpracy architektów pojazdu oraz specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa.

Jak działa system IDS/IPS?

By IDS/IPS skutecznie chronił pojazdy, musi opierać się na wytycznych i procesach znanych jako IRP (Incident Response Process). Kluczowe składniki tego procesu to:

  1. Dane ze stosu sieciowego – zbierane przez sensory wchodzące w skład IDS (Intrusion Detection System).
  2. Wytyczne dot. anomalii w ruchu sieciowym – pozwalają określić, kiedy należy wszcząć alarm. Zbyt mała tolerancja może prowadzić do fałszywych alarmów, natomiast zbyt duża – do przeoczenia zagrożeń.
  3. Security Operation Center (SOC) – centrum monitorowania, wykorzystujące narzędzia Machine Learning, uczenie głębokie oraz analizy statystyczne.
  4. Reakcja na incydent – SOC może wysyłać poprawki i aktualizacje w celu minimalizacji ryzyka.

Taki system reakcji na incydenty jest kluczowy dla spełnienia wymagań regulacyjnych, takich jak UN R155 i ISO/SAE 21434, które zobowiązują producentów pojazdów (OEM) do aktywnej ochrony i szybkiego reagowania na zagrożenia.

IDS (Intrusion Detection System) – wykrywanie intruzów

IDS wykrywa anomalia w protokołach komunikacyjnych lub sygnatury złośliwych aktywności w sieci. Może identyfikować zniekształcone pakiety i podejrzane operacje, takie jak:

  • skanowanie portów (Xmass Tree, ACK, FIN, NULL),
  • ataki typu ARP/DNS Poisoning,
  • inne nietypowe zachowania w sieci pojazdu.

Współczesne pojazdy posiadają dziesiątki, a nawet setki jednostek ECU (Electronic Control Unit), tworzących rozproszoną strukturę. Dlatego IDS musi również funkcjonować jako system rozproszony.

IPS (Intrusion Prevention System) – zapobieganie atakom

IPS dodaje możliwość aktywnego blokowania zagrożeń, co czyni go dominującym rozwiązaniem w nowoczesnych systemach cyberbezpieczeństwa. Główne funkcje IPS to:

  • Neutralizacja złośliwego ruchu – aktywne eliminowanie zagrożeń.
  • Powiadomienie SOC – system zgłasza incydenty, pozostawiając decyzję o reakcji w rękach analityków.
  • Blokada ruchu sieciowego – np. zablokowanie adresu IP po nieudanych próbach uwierzytelnienia (podobnie jak fail2ban).
  • Przekonfigurowanie zapory sieciowej – zapobieganie propagacji złośliwego ruchu.

Podsumowanie

Systemy IDS/IPS to kluczowe narzędzia cyberbezpieczeństwa w motoryzacji, które zapewniają skuteczną ochronę sieci samochodowych. W kolejnym artykule poszerzę kontekst zagadnienia, omawiając sposoby zabezpieczenia sieci na niskich warstwach modelu ISO/OSI.


Ciąg dalszy nastąpi




Autor: Krzysztof Labuda,
Konsultant ds. testów bezpieczeństwa

Uczestnik programu Certified Ethical Hacker CEH v11, który uczy najnowszych narzędzi, technik i metodologii hackerskich klasy komercyjnej, używanych przez hakerów i specjalistów ds. bezpieczeństwa informacji.