Kultura inżynieryjna jako strategia zarządzania zespołem w biznesie technologicznym.

Wywiad z września 2022

ADRIANNA ALKSNIN, Content & Social Media Specialist, ALTEN Polska: Branża technologiczna jest jednym z prężniej rozwijających się sektorów gospodarki. Podczas naszej rozmowy chciałabym się przyjrzeć tej branży od strony biznesowej i zapytać Was, jak odnajdujecie się w świecie nowych technologii jako managerowie. 

AMINA FAHIE, Senior Manager, ALTEN Polska:  Moja przygoda z ALTEN Polska na stanowisku Experienced Business Managera. Byłam odpowiedzialna za rozwój współpracy z kilkoma klientami korporacyjnymi. Otrzymałam również zadanie opieki nad kilkunastoosobowym zespołem specjalistów/konsultantów.

Aktualnie pełnię rolę Senior Managera. Jestem odpowiedzialna za jednostkę biznesową w Krakowie która angażuje kilku managerów oraz współpracę z globalnymi partnerami z różnych sektorów gospodarczych. Ponad setka konsultantów z mojego zespołu zmienia otaczający nasz świat przykładowo projektując aplikacje dla przemysłu 4.0 – smart industry, systemy aktywnego bezpieczeństwa dla sektora automotive czy programy umożliwiające służbom ratowniczym sprawne działanie. Część naszych inżynierów projektuje również rozwiązania z obszarów automatyki i robotyki przemysłowej. Śledząc trendy na rynku, dostrzegamy coraz to nowe możliwości na wsparcie organizacji w naszym kraju, stąd decyzja o otwarciu nowego oddziału ALTEN Polska, tym razem na Śląsku, a dokładniej w Bielsku-Białej. Jest to dla mnie kolejne wyzwanie dla mnie i mojego zespołu jakie ALTEN stawia przed nami.

MICHAŁ MARCZYK, Senior Manager, ALTEN Polska: 

Karierę w ALTEN Polska rozpocząłem na stanowisku Business Managera.

Na początku wspierałem projekty realizowane przez osoby pracujące na wyższych stanowiskach, a także byłem odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów. Aktualnie pracuję jako Senior Manager i odpowiadam za prowadzenie jednostek biznesowych w Warszawie i w Krakowie. W projekty realizowane wspólnie z naszymi partnerami  oraz opiekuję się blisko 150 konsultantami zaangażowanymi w realizację naszych projektów.

AMINA: Praca w tym sektorze tak naprawdę wymusza ciągły rozwój, bez względu na staż. Jest to bardzo dynamiczna branża, oparta na idei postępu i wdrażania coraz to nowszych technologii i rozwiązań. Trzeba mieć w sobie chęć do nauki nowych rzeczy, żeby pozostać na bieżąco. Każdy partner jak i projekt wymaga indywidualnego podejścia, zastosowania innej metodologii. Do tego dochodzi opieka nad grupą konsultantów – każdy z nich jest inny i wnosi nową wartość do zespołu. Każdego dnia czuję, że praca, którą wykonuję wraz z zespołem ma realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość

MICHAŁ: Faktycznie, panuje u nas duża różnorodność. Dodam, że nawet poszczególne podejście do biznesu jest indywidualne. W biznesie nie ma złotego środka na sukces. Tak naprawdę, praca w każdym Unicie jest inna. Oczywiście, jest to biznes, a ten ze swej natury jest płynny i to my powinniśmy określać zasady, według których gramy. Jako część ALTEN Group posiadamy pewne ramowe wytyczne co do realizacji projektów i sposobu funkcjonowania firmy, ale jednocześnie jako managerowie posiadamy bardzo dużą swobodę, do podejmowanych decyzji, sposobu zarządzania zespołem, strategii biznesowych, a nawet wyboru klientów, z którymi nawiążemy współpracę. To, jak pracujemy, zależne jest od ludzi, którzy nas otaczają.

AMINA: Dokładnie. Należy pamiętać, że bez względu na to, czy pracujemy na stanowisku biznesowym, w rekrutacji, administracji czy w innych obszarach firmy, po drugiej stronie jest człowiek. A kiedy mówimy o czynniku ludzkim, wszystko jest możliwe.

ADRIANNA: Samodzielność Waszych stanowisk musi się wiązać z wieloma wyzwaniami. Zanim do tego przejdziemy, chciałabym jednak poprosić, żebyście zarysowali specyfikę modelu biznesowego ALTEN Polska, z której ta samodzielność wynika.

MICHAŁ: ALTEN Polska jest firmą konsultingową w zakresie IT oraz inżynierii. Konsulting w Polsce często bywa mylnie rozumiany jako rodzaj doradztwa prawnego, telefoniczna obsługa klienta lub po prostu outsourcing. To ostatnie jest najbliższe rzeczywistości, ale nie do końca.

AMINA: Zgadza się, często bywamy też porównywani do agencji rekrutacyjnej czy tymczasowej, co również odbiega od prawdy, ponieważ istnieją znaczące różnice między tymi modelami. Jako globalny lider doradztwa technologicznego realizujemy projekty ukierunkowane na potrzeby naszych klientów z różnych branż. Oddelegowujemy NASZYCH pracowników do konkretnej inicjatywy biznesowej zarówno w siedzibie partnera, zdalnie lub z poziomu naszego biura Alten, do każdego zapotrzebowania staramy się podchodzić indywidualnie i elastycznie.

MICHAŁ: Przykładem może być zespół Aminy, który pracuje w naszym krakowskim ALTEN LABie pracuje nad oprogramowaniem wizyjnym dla branży automotive w ramach modelu manged servies, dostarczając klientowi rozwiązanie w systemie end to end. Trzeba nadmienić, że to właśnie zespół Aminy jest głównym inicjatorem tego rozwiązania i zadbał o stworzenie bardzo dobrze wyposażonego LABu, które stało się odzwierciedleniem jednej z wartości Alten – szerzenia kultury inżynieryjnej. Wcześniej nie realizowaliśmy takich projektów na tak dużą skalę. Obecnie dążymy do tego, aby było ich jak najwięcej.

Jest to związane z wieloma korzyściami dla naszych partnerów. Krótko mówiąc, dzięki temu klient może się skupić na swojej głównej, podstawowej działalności, a zadania poboczne przekazać do realizacji podmiotowi, który się w tym specjalizuje. Po drugie, nie musi pozyskiwać z rynku specjalistów, którzy są w stanie wykonać te zadania ani powoływać w tym celu specjalnych zespołów. Po trzecie, otrzymuje gwarancję jakości wykonania wysokiej klasy usług i dostarczenia skutecznych rozwiązań. Odpowiedzialność za efekt leży bowiem po naszej stronie.

AMINA: Dokładnie. Klient może oddelegować zarówno pojedyncze zadania konsultantowi, który będzie pracował z jego zespołem, jak i cały projekt, który będzie realizował stworzony i koordynowany przez nas team, złożony z naszych specjalistów.

MICHAŁ: Dlatego też możemy o sobie mówić, że jesteśmy firmą technologiczną, ponieważ 80% zatrudnionych przez nas osób są to inżynierowie i specjaliści IT. Jako ALTEN Polska wciąż czuwamy nad rozwojem ich projektów, dbamy o nich, organizujemy dla nich eventy integracyjne, szkolenia i to na nas spoczywa odpowiedzialność za ich dalszy rozwój. Tech leadzi odpowiedzialni za prowadzenie projektów również wywodzą się z naszych kadr, doszli do tych stanowisk dzięki awansom.

AMINA: Co więcej, w ALTEN Polska możliwe są nie tylko awanse pionowe, ale również poziome, które są dodatkową szansą np. na naukę nowych kompetencji czy zmianę swojej ścieżki kariery. Przede wszystkim jesteśmy akceleratorem który daje możliwość rozwoju w nieograniczonej liczbie technologii w różnych sektorach gospodarki. Hasło przewodnie naszej organizacji brzmi przecież #We grow You grow

MICHAŁ: Dzięki temu modelowi, taka osoba ma możliwość nie tylko zmiany projektu, ale i branży, w której działa bez konieczności powrotu na rynek pracy. Jeśli ktoś jest otwarty na naukę i ma chęci, aby spróbować swoich sił w nowych zadań, umożliwiamy mu taki rodzaj przebranżowienia.

ADRIANNA: Czy dzięki takiej elastyczności w podejściu do pracownika łatwiej jest uniknąć monotonii i wypalenia zawodowego, niż w sytuacji, gdy przez kilka lat realizuje się jeden i ten sam projekt czy rozwija wciąż ten sam produkt, a w efekcie odejścia do innej firmy?

MICHAŁ: Tak, to pozwala zmniejszyć rotację pracowników. Dzięki temu, zamiast składać wypowiedzenie i przystępować do procesu rekrutacji w innej organizacji, taka osoba może zgłosić się do swojego managera, który po rozmowie z nim, przedstawia mu dostępne możliwości i wspólnie szukamy satysfakcjonujący obie strony rozwiązań.

ADRIANNA: Rozumiem, że to musi od Was wymagać dużego zaangażowania. Porozmawiajmy więc o wyzwaniach, jakie napotykacie w swojej codziennej pracy.

MICHAŁ: Każdy dzień w tej pracy jest wyzwaniem, ponieważ każdy dzień jest inny, co również stwarza pewne szanse. Jak już wspomniałem, jako firma nie posługujemy się dużą ilością sztywnych procedur, nie istnieje podręcznik postępowania, w którym punkt po punkcie wymienione są kolejne kroki działania, choć oczywiście mamy pewne zasady wewnętrzne, do których się stosujemy. Niemniej wciąż bardzo wiele zależy od nas i naszych indywidualnych decyzji, co wiążę się z dużą odpowiedzialnością – przede wszystkim za zespół ludzi, którymi się opiekujemy.

AMINA: Duża samodzielność i posiadanie realnego wpływu na funkcjonowanie naszego zespołu jest zdecydowaną zaletą tego stanowiska. Wymaga jednak dużego skupienia i czujności, ze względu na swoją dynamikę. Czasami sytuacja zmienia się z dnia na dzień i pojawiają się problemy, które musimy szybko rozwiązać. Dobry manager musi wykazywać się dużą dozą elastyczności, ale też kreatywnością którą dodatkowo często łączy z działaniem pod presją czasu. Trzeba mieć otwartą głowę i odwagę, aby móc zaproponować nieszablonowe rozwiązanie. Trzymanie się utartych schematów daje poczucie bezpieczeństwa, niemniej niekoniecznie się sprawdza, ponieważ każdy biznes case jest inny.

ADRIANNA: To bardzo wymagające i odpowiedzialne zadanie, zwłaszcza, że oparte jest na ciągłym, intensywnym kontakcie zarówno z kontrahentami, jak i członkami Waszych zespołów. Zastanawiam się, jak na Waszą pracę wpłynęła pandemia? Jakie trudności napotkaliście i czy być może otworzyły się przed Wami nowe możliwości, których wcześniej nie dostrzegaliście?

AMINA: Pandemia faktycznie obróciła nasze życie o 180 stopni i mam wrażenie że świat nie będzie już nigdy taki sam jak przed 2020 rokiem – nawet ten biznesowy. Zauważyliśmy, że część osób w ciągu tych 2 lat bardzo się przyzwyczaiła do pracy zdalnej i tak zmieniła swoje życie, że ciężko wyobrazić sobie powrót do całkowitej pracy stacjonarnej.

Natomiast jeśli chodzi o efektywność naszej pracy, to podczas pandemii ta zdecydowanie wzrosła. Brak możliwości odbywania spotkań biznesowych twarzą w twarz i przeniesienie ich na platformy online, oszczędziła nam sporo czasu, który dotychczas musieliśmy poświęcić między innymi na dojazd. Dzięki temu działamy bardziej efektywnie. Z drugiej strony ucierpiały na tym nasze relacje międzyludzkie, które są kluczowe dla biznesu. Spotkania online oszczędzają nam dużo czasu, jednak cieszę się, że już częściowo mogliśmy powrócić do klasycznej formy spotkań.

 MICHAŁ: Kontakt z żywym człowiekiem jest w naszej pracy bardzo ważny, dlatego staramy się wracać do biura i pracować w modelu hybrydowym. Wznawiamy również osobiste rozmowy z klientami czy to w naszym biurze czy też w ich siedzibie. Organizujemy również ponownie spotkania integracyjne w ramach naszych Unitów, aby ten kontakt odbudować lub też nawiązać go z osobami, które rozpoczęły u nas pracę w trakcie pandemii.

AMINA: W sytuacji, w której nie ma możliwości odbywania spotkań na żywo, łatwo jest stracić czujność i skupiać się na samych wynikach, podczas gdy opieka nad naszymi specjalistami jest integralną częścią naszej pracy. Staramy się to bardzo mocno uświadamiać naszym managerom, którzy rozpoczęli pracę w okresie lockdownu.

ADRIANNA: Rozwój firmy, jak rozumiem, zakłada również pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych, dla których realizujecie projekty. Jak wygląda w ALTEN Polska proces prospektingu?

MICHAŁ: Prospektowanie to nic innego jak new business. Każdy manager rozpoczynający pracę w ALTEN Polska, oprócz opieki nad aktualnymi partnerami biznesowymi i rozwijaniem zespołu konsultantów, jest między innymi odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów, dla których jesteśmy w stanie realizować projekty. Blisko 70% moich aktualnych klientów została otwarta przez mnie lub członków mojego zespołu. Jest to nieodzowny element rozwoju firmy.

Podczas spotkań z potencjalnymi klientami staramy się zidentyfikować obszary biznesowe w których jesteśmy w stanie pomóc drugiej stronie. Alten Polska jest stworzony przez wielu specjalistów mających doświadczenie w różnych obszarach technicznych. Jeśli nasi specjaliści są zajęci realizacją projektów – posiadamy skuteczne narzędzia, aby ich pozyskać nowych rynku w procesie rekrutacji.

Dlatego też nasi partnerzy cenią naszą współpracę, jednocześnie mając gwarancje realizacji usług na najwyższym poziomie. Z tego powodu odnoszę wrażenie, że obecnie prospekting nowych klientów jest łatwiejszy niż kiedyś, ale jednocześnie pozyskanie wykwalifikowanej kadry stało się dużo trudniejsze.

AMINA: Prospektowanie nowych klientów jest jednym z ciekawszych zadań w naszej pracy. Bardzo dużo zależy od nas, mianowicie to z kim się skontaktujemy i w jaki sposób poprowadzimy rozmowę. Głównym celem pierwszego spotkania z potencjalnym partnerem jest nawiązanie relacji z potencjalnym klientem i jak najlepsze zaadresowanie naszej oferty do jego potrzeb. Zdarza się, że współpraca zostaje nawiązana już po pierwszej rozmowie, ale czasem trzeba poczekać na efekty dłużej. Dlatego raz nawiązaną relację, należy pielęgnować, ponieważ to, że w danym momencie klient nie dostrzega obszarów do potencjalnej współpracy wcale nie musi oznaczać, że wraz z upływem czasu, rozwojem firmy i pojawieniem się nowych projektów, takie zapotrzebowanie się nie pojawi. Musimy być czujni, aby nie przegapić tego momentu i powrócić z ofertą, która może spełnić jego oczekiwania. Naszym celem podczas takiego spotkania nie jest natychmiastowa sprzedaż usług, ale przede wszystkim nawiązanie relacji, która otworzy możliwość długoterminowej współpracy.

ADRIANNA: Dynamika rozwoju nowych technologii może być przytłaczająca – trzeba być bardzo uważnym, żeby nadążyć za postępującymi zmianami. Jak myślicie, w jakim kierunku będzie się rozwijać branża technologiczna?

AMINA: Branża IT się nie zatrzyma, więc jako organizacja wciąż będziemy się rozwijać. Dostrzegam duży trend wykorzystywania nowych narzędzi w świecie postpandemicznym w obszarach automatyzacji procesów oraz szeroko pojętej digitalizacji. Co istotne, powinniśmy przewidywać przyszłe zapotrzebowania potencjalnych klientów i być o krok do przodu przed nimi, żeby móc wyjść naprzeciw oczekiwaniom stale zmieniającego się rynku.

MICHAŁ: Przyszłość na pewno nas zaskoczy – mam nadzieję, że pozytywnie. Niemniej technologia z pewnością będzie iść do przodu. Bez wątpienia zaletą tej pracy jest możliwość uczestniczenia w tych zmianach i wprowadzania ich w życie. Świat się zmienia bardzo szybko, również dzięki naszej organizacji. Warto być częścią tej zmiany, a nie tylko jej świadkiem. 

ADRIANNA: Brzmi to bardzo obiecująco! Na zakończenie chciałabym zapytać, jaką radę dalibyście osobom, które chciałyby spróbować swoich sił w biznesie technologicznym?

MICHAŁ: Przede wszystkim się nie bać. Wiedzę i umiejętności można nabyć wraz z doświadczeniem, ale to determinacja i chęć nauki jest prawdziwym kluczem do sukcesu.

AMINA: Dokładnie tak. Nie bać się i wierzyć w siebie. Jesteśmy w tej chwili dość dużym zespołem i wśród nas jest wielu managerów wywodzących się z bardzo różnych środowisk, o różnorodnym doświadczeniu. Wykształcenie managerskie czy techniczne nie jest wcale konieczne. Oczywiście, takie zaplecze bardzo pomaga, ale równie istotne są kompetencje miękkie pozwalające budować relacje zarówno z klientami jak i konsultantami. No i przede wszystkim odwaga do podejmowania inicjatyw, umiejętność nieszablonowego myślenia i duża doza kreatywności.