Rail & Mobility
Odkrywanie na nowo wielkoskalowej mobilności
Masz pytanie?
Chcesz do nad dołączyć?
W ostatnich latach branża kolejowa przeszła ogromną transformację i wykazała się dużą odpornością kryzysową podczas pandemii Covid-19, co pokazuje jej znaczenie. Ponieważ świat nadal szybko zmierza w kierunku cyfryzacji, rozwiązania w zakresie wielkoskalowej mobilności są opracowywane na nowo, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wydajny, bezpieczny i zrównoważony transport. Sektor mobilności nie jest tu wyjątkiem i przechodzi transformację, ponieważ nowe technologie, takie jak pojazdy autonomiczne, wkraczają na rynek.
Modernizacja kolei celem zapewnienia bardziej ekologicznej przyszłości: zwiększenie wydajności i ograniczenie emisji
Rozwój technologii cyfrowej i pojawienie się nowych paradygmatów mobilności rewolucjonizują sposób, w jaki ludzie poruszają się w XXI wieku. Przykładem tej transformacji jest zwiększona wydajność, interoperacyjność i regularność sieci kolejowych w krajach rozwijających się. Rosnąca urbanizacja, w połączeniu z chęcią ograniczenia emisji CO2, skłania podmioty publiczne i duże firmy do masowych inwestycji w transport kolejowy, koncentrowania się na odnawialnych źródłach energii, ograniczania emisji dwutlenku węgla i promowania praktyk przyjaznych dla środowiska. Jeśli chodzi o przewoźników kolejowych, priorytetem jest dla nich zwiększenie wydajności istniejących linii poprzez modernizację systemów sygnalizacji (sterowanie pociągiem oparte na łączności — CBTC, Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym — ERTMS). Jednocześnie producenci eksperymentują z różnymi rozwiązaniami (systemy akumulatorowe, wodorowe i hybrydowe), aby zastąpić silniki wysokoprężne, a tym samym zdekarbonizować niezelektryfikowane linie.
ALTEN, Twój silny partner do spraw wsparcia inżynieryjnego w branży kolejowej
ALTEN może poszczycić się ponad 30-letnią historią partnerstwa z wiodącymi podmiotami z branży kolejowej. W tym dążeniu do konkurencyjności i jakości, ALTEN, jako główny dostawca inżynieryjny w sektorze, ma do odegrania kluczową rolę wraz z zarządcami infrastruktury, władzami transportowymi, operatorami transportu i dostawcami przemysłowymi systemów kolejowych. ALTEN proaktywnie uczestniczy w rozwoju branży kolejowej i jest mocno zaangażowany w innowacyjne projekty w czterech różnych dziedzinach: tabory kolejowe, systemy sygnalizacyjne, infrastruktura, doświadczenia klientów i cyfryzacja.
ALTEN w branży kolejowej
100 m€
obrót w 2022 roku
1,500
inżynierów
+ 20
krajów
4
obszary specjalizacji w branży kolejowej:
tabory, sygnalizacja, infrastruktura, usługi i technologia informacyjna
Nasze publikacje
Innowacje na rzecz bardziej ekologicznej mobilności i przemysłu transportowego 4.0
Cyfrowa transformacja otwiera nowe horyzonty do przemyślenia zagadnienia mobilności, co pozwala uczynić ją bardziej zrównoważoną i ułatwiając podróże. Aby wesprzeć te zmiany, ALTEN korzysta ze swoich umiejętności i doświadczenia, aby realizować coraz bardziej innowacyjne projekty badawcze i projektować systemy transportowe przyszłości.
Jakie są trendy rynkowe w branży kolejowej?
Światowa populacja miejska szybko rośnie, skupiając 4,2 miliarda osób w 2020 roku w porównaniu do 751 milionów w 1950 roku (dane ONZ). W związku z tym inwestycje w sektor transportu publicznego znacznie rosną, aby zapewnić ludziom szybsze i bardziej niezawodne rozwiązania w zakresie transportu miejskiego i międzymiastowego.
W wyniku tego popytu roczny wzrost światowego rynku kolei przemysłowych szacuje się na 2,3% rocznie do 2025 r., z 176 mln EUR do 211 mln EUR, zgodnie z dziewiątym badaniem światowego rynku kolejowego przeprowadzonym przez Roland Berger.
Wyzwania:
- Zwiększenie przepustowości istniejących linii (CBTC, ERTMS, systemy alokacji przepustowości)
- Oferowanie nowych gam taborów spełniających wymogi środowiskowe
- Poprawa konkurencyjności sektora
Integracja technologii cyfrowych w sektorze kolejowym umożliwi zarządzanie coraz bardziej złożonymi przepływami ruchu, zapewnienie multimodalnej oferty transportowej oraz poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Jednocześnie postępy w konserwacji prewencyjnej poprawią czas pracy sprzętu i zmniejszą koszty konserwacji.
Wyzwania:
- Połączenie umiejętności cyfrowych i informatycznych (Big Data, chmura obliczeniowa, cyberbezpieczeństwo) ze specyfiką sektora kolejowego i jego przepisami.
- Zapewnienie bezpieczeństwa krytycznych danych i systemów oraz poprawa dostępnego przetwarzania danych.
- Integracja nowych rozwiązań transportowych (autobusy elektryczne, systemy wspólnego użytkowania samochodów — car sharing)
Masowa urbanizacja, potrzeba interoperacyjności między różnymi krajami europejskimi oraz elektryfikacja linii kolejowych w celu zapewnienia bezemisyjnego transportu wymagają ogromnych inwestycji w renowację i tworzenie nowej infrastruktury kolejowej.
Do 2030 r., ponad 123 000 km europejskiej sieci kolejowej zostanie wyposażone w system sygnalizacji ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym). We Francji w ciągu 10 lat zainwestowanych zostanie 46 mld euro w modernizację i zapewnienie bezpieczeństwa sieci kolejowej.
Wyzwania:
- Zapewnienie coraz bardziej rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa
- Wsparcie modernizacji sieci kolejowej (ERTMS)
- Przewidywanie starzenia się technologii (np. GSM-R vs LTE/5G)
Wartość dodana oferty ALTEN
obszary specjalizacji ALTEN
- Wnętrze i karoseria
- Architektura pociągu i podsystemy — TCMS
- Moduły napędowe i układy hamulcowe
- Testy, walidacja i uruchomienie
- Produkcja, łańcuch dostaw i jakość
- Konserwacja i remonty pociągów
- Jednostki pokładowe
- Interfejs człowiek-maszyna
- Systemy przytorowe
- Nadzór
- Wzajemne powiązanie
- Systemy telekomunikacyjne i niskonapięciowe
- Inżynieria lądowa i kolejowa
- Zasilanie i elektryfikacja
- Inżynieria projektu
- Usługi cyfrowe, IoT
- Telekomunikacja (4G, 5G)
- Aplikacje mobilne i usługi wbudowane
- Systemy informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym
- Sprzedaż biletów i sprzedaż detaliczna
- Analiza i zarządzanie danymi
- Chmura obliczeniowa i infrastruktura
Historie naszych sukcesów
Aby przewieźć więcej osób w godzinach szczytu, operator dużej międzynarodowej metropolii powierzył naszemu klientowi przemysłowemu automatyzację najbardziej ruchliwej linii metra w sieci. ALTEN pomaga w opracowaniu kluczowego elementu: systemu sygnalizacji CBTC.
Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) musi do 2023 roku objąć 50% europejskich strategicznych sieci kolejowych. Nasz klient wygrał kilka przetargów w ramach tego dużego projektu i jest wspierany przez ALTEN w zakresie rozwoju centrum doskonałości ERTMS w Belgii.
ALTEN pomaga głównemu europejskiemu operatorowi kolejowemu (ponad 15 000 km linii w eksploatacji) w projektowaniu nowych zelektryfikowanych linii, aby przewidzieć wzrost ruchu i rozwój taboru. Zespoły naszych inżynierów pracują w szczególności nad wymiarowaniem i projektowaniem układów elektrycznych (badania, zarządzanie projektami) oraz wsparciem operacyjnym i konserwacją stałych instalacji trakcji elektrycznej.
KLIENCI ALTEN GROUP
Przemysł kolejowy
Alstom, Hitachi Rail, Siemens Mobility, Stadler Rail, Wabtec Corporation
Operatorzy kolejowi
RATP, SNCF Voyageurs
Menedżerowie infrastruktury
Getlink, RATP Infrastructures, SNCF Réseau