Kontrowersje wokół samochodów-robotów

Blog

Kontrowersje wokół samochodów-robotów

23 marca 2018

Podczas tegorocznej edycji Geneva Motor Show Renault przedstawiło koncepcję samochodu przyszłości – EZ-GO. Według francuskiego koncernu EZ-GO to coś więcej niż kolejny concept car, ma być on bowiem w pełni autonomicznym, inteligentnym pojazdem, stanowiącym alternatywę dla tradycyjnych środków komunikacji miejskiej.

Renault twierdzi, że samochód będzie łączył w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego z bezpieczeństwem transportu publicznego. EZ-GO nie będzie pełnił funkcji samochodu osobowego, lecz może być wykorzystany jako transport do wynajęcia lub jako alternatywa zwykłej taksówki.

Całe wyposażenie wewnętrzne pojazdu mieści jednocześnie do sześciu pasażerów i pozwala podróżować z dziećmi, niemowlętami lub pupilami. EZ-GO przemieszcza się bez udziału czynnika ludzkiego, nie jest więc wyposażony w kierownicę, pedały, czy fotel kierowcy. Maszyna samodzielnie kontroluje szybkość jazdy, zmianę pasów ruchu oraz wchodzenie w zakręt na skrzyżowaniach.

Pojawieniu się nowego środka transportu towarzyszyć będzie również wprowadzenie aplikacji mobilnej, z możliwością rezerwacji pojazdu w formie transportu współdzielonego z innymi pasażerami, bądź w formie rezerwacji dla jednego pasażera.

Postęp technologiczny a bezpieczeństwo

Kiedy pojazdy autonomiczne, takie jak samochód Renault, pojawią się na polskich drogach? Jak często bywa w przypadku pojazdów koncepcyjnych, wiele zależy od zainteresowania ze strony potencjalnych odbiorców, na które składać się może wiele czynników. Aspekt wizerunkowy, między innymi, może zadecydować o powodzeniu projektu – ostatnie testy innych pojazdów inteligentnych wywołały w mediach burzę w kontekście wypadku śmiertelnego, który miał miejsce w Stanach Zjednoczonych.

Niezależnie od tego jak wysoki poziom bezpieczeństwa dany pojazd będzie zapewniał, należy jednak spojrzeć na problem z szerszej perspektywy. Jak dotąd testy pojazdów autonomicznych przyniosły tylko jeden nieszczęśliwy wypadek. Dla porównania, w ubiegłym roku w Stanach liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych wyniosła aż 40 000 osób.

W opinii ekspertów Renault bezpieczeństwo EZ-GO w zakresie jazdy autonomicznej jest na poziomie 4 na 5 w skali SAE International. Oznacza to między innymi, że pojazd jest w stanie utrzymać dystans od innych pojazdów w ruchu ulicznym, czy przemieścić się w bezpieczne miejsce w przypadku niespodziewanych wydarzeń na szosie. Piesi i osoby w pobliżu pojazdu powinni bez problemu dostrzec odznakę świetlną, która pokazuje, że pojazd jest w trybie autonomicznym. Nad działaniem pojazdu ma ponadto czuwać centrum monitoringu.

Postęp technologiczny powinien zawsze iść w parze z bezpieczeństwem jego odbiorców. Pomimo ostatnich przykrych wydarzeń wierzymy, że już wkrótce system zawita i do nas.

Źródło: http://press.renault.co.uk/pressRelease.aspx?articleId=ab0cb681-1c0b-4906-8c6a-fc76635e7413

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn